facebook

Sokba kerülhet a szakértelem nélküli ingatlankeresés

Múlt héten megkeresett egy nagyon helyes HR-es hölgy azzal, hogy bár eddig az asszisztensek gond nélkül intézték az ingatlankereséseket a külföldi munkatársaknak, szeretnének tanácsot kérni, hogyan lehetne lecsökkenteni és rendszerezni az ingatlanokkal kapcsolatos költségeket.

Azt mondta, ezt a területet még sosem vizsgálták meg ilyen szemmel, pedig ők is tudják, hogy nemcsak a bérleti díjak és a rezsi teszik ki az éves összköltséget, hanem a kiköltözéssel, kaucióval, felmondással, hosszabbításokkal kapcsolatos kiadások is sokat nyomnak a latba. Ráadásul a rezsiszámlák követhetetlenül dőltek a pénzügyre, a végén már nem tudta senki, hogy melyik számla kihez tartozik, volt ahol tartozások alakultak ki, máshol túlfizetés.

Átbeszélve a helyzetet több javaslatot is tettünk, mind a költségek racionalizálására, mind az adminisztráció követésére, rendszerezésére is. Tanácsainkat elfogadták, sőt meg is bíztak bennünket az egész „housing” téma ráncbaszedésére és menedzselésére.

Mivel a probléma nem egyedi, veletek is megosztok néhány tippünket:

1, Szabályzat– nem győzöm eleget hangsúlyozni, hogy minden cégnek legyen egy olyan világos, használható „relocation policy”-je, ami megakadályozza, hogy minden expat a saját kénye-kedve szerint költse a cég pénzét.

2, Ártárgyalás– aki ismeri az ingatlanpiacot, az tud magabiztosan tárgyalni ár tekintetében. Sok lakás ára nagyon lement az utóbbi időben és a tulajdonosok sok esetben nagyon rugalmasak, de tévedés azt hinni, hogy ez minden ingatlanra és lakástulajdonosra igaz. A sikeres tárgyalás kiindulópontja sosem az a felállás, hogy a bérlő nagy kegyesen kiveszi az ingatlant, amiért cserébe a tulajdonos essen térdre és mindent írjon alá. Igazán sikeres ártárgyalás akkor születik tapasztalatom szerint, ha két partner áll egymással szemben, akik megértik egymás érdekeit és mindkét fél hajlandó némi kompromisszumra. A nap végén nem az számít, hogy milyen keményen söpörtük le a tárgyalópartnerünket az asztalról, hanem az, hogy a lakó érdekeit szem előtt tartva a lehető legjobb árat érjük el.

3, Szerződéskötés– nagyon ajánlott profi, ingatlanpiaci ismerettel rendelkező relocation cégre bízni, mert vitás helyzet esetén az számít, ami le van írva. Fontos a kaució részletezése, a kiköltözés, hosszabbítás, áremelések minél pontosabb és ügyesebb megfogalmazása és persze a kötelezettségek és jogok világos lefektetése.

4, Folyamatok– sok pénzt lehet spórolni azzal is, ha az olyan procedúrákra, ahol közvetve vagy közvetlenül pénzről van szó , mint pl a lakás átadása be ill kiköltözéskor, szerződés felmondása, kaució visszaszerzése..stb jól  bejáratott protokoll-ok vannak.

5, Ingatlanos trükkök- már a lakáskeresés alkalmával el lehet rontani az egész ügyintézés sikerességét, ha nem ismerjük az ingatlanpiacon bevett trükköket. A legtöbb magyar kolléga már biztosan hallott egyet s mást, hiszen világszínvonalú a leleményességünk, de aki nem követi napi szinten a piacot (és miért tenné egy HR-es vagy egy asszisztens), azokat érhetik meglepetések.

Lássuk, te milyen trükköket ismersz? Csak a régi, „azonnal vegye ki, mert mást is érdekel a lakás” típusú cseleket ismered vagy esetleg találkoztál már ravaszabb trükkökkel is?

Címkék: expatok lakásbérléseexpatok lakhatásaingatlankeresés külföldieknek,