A nem EU-s kollegának megszerezték a munkavállalási engedélyt, már csak be kellett volna léptetni, de a könyvelő jelezte, hogy adóazonosító nélkül nem fog menni.
Elkezdtek intézkedni, ami valamiért nagyon nehezen ment: nem tudták pontosan, hogy hova kellene beadni, hogy mit kell hozzá magukkal vinni..stb
Eltelt 1 hét, végül több környi erőlködés eredményeként megszerezték az adóazonosítót. Gondolták, most már minden rendben, igaz, hogy a kollega már itt van 2 hónapja és nincs bejelentve, de most már minden rendben lesz.
Csakhogy akkor derült ki számukra, hogy TB szám is szükséges a bejelentéshez. Lelkesedés nélkül ugyan, de nekidurálták magukat az asszisztensek, felhívták az OEP-et, megkérdezték milyen papírokra lesz szükség.
Összeszedtek mindent, mikor is az egyik kollegina szólt, hogy neki van egy külföldi ismerőse akinek nem is így kellett intézni, hanem amúgy…Felhívták megint a hivatalt, ahol nem kaptak megerősítést, sőt, még jobban összezavarták őket, mert már a harmadik verziónál tartottak.
Mindegy, gondolták, mindenre felkészülve beadják a kérelmet, aztán majd csak kiadják a TB kártyát. De a készületekkel, aláírásokkal, infó gyűjtéssel megint eltelt újabb 2 hét.
Az Oep-ben 2 óra hosszas várakozás után végre ügyintézőhöz került a cég munkatársa, de közölték vele, hogy amíg nincs a külföldi munkavállalónak tartózkodási engedélye, addig nem állítanak ki TB kártyát sem.
Ekkor már a nem-EUs állampolgár 2 hónap 3 hete tartózkodott Magyarországon, tehát még egyetlen hete volt arra, hogy legalizálja a státuszát, mert vízum nélkül maximum 3 hónapot lehet az országban.
Tehát gyorsan, kapkodva felhívták a Bevándorlási Hivatalt, megkérdezni, hogy mi is kell ahhoz, hogy tartózkodási engedélyt szerezzenek?
A HR asszisztens saját szavaival leírva a hivatallal folytatott beszélgetés abból ált, hogy „egy nagy összevissza szöveget kapott” és „vagy 1000 papír felsorolását”. Kérte, hogy küldjék el neki emailben a listát, kiröhögték.
Többszöri telefonálás, internetes kutakodás és jogszabály böngészés után nagy nehezen kiderítette mi is kell az ügyintézéshez, de a boldogság helyett majdnem dührohamot kapott. Kiderült ugyanis, hogy TB kártya is kell a tartózkodási engedély ügyintézéshez!
Ekkor még 3 nap volt vissza a külföldi kollega 90 napjából, tehát már csomagolhatott is a hazaútra.
Ennél a pontnál adta fel a cég és hívott bennünket.
És azóta is azon gondolkozom, miért van ez így? Ha valakinek vakbélműtétre van szüksége, akkor felhív pár kórházat, hogy mi kell hozzá, mi a menete és utána házilag megpróbálja megoldani? Nem hiszem. És csakúgy, mint a házi vakbélműtét, a jogi eljárások és engedély ügyintézések sem működnek így, sőt veszélyesek is a cégre nézve!
A magam részéről a műtéthez orvost, engedély ügyintézésekhez pedig relocation szakembert ajánlanék…
Címkék: tartózkodás, Bevándorlási Hivatal, nem-EUs állampolgár, EU-s állampolgár, TB kártya, hivatalok, OEP, TB szám,adóazonosító ügyintézés, elutasítás, relocation szakember,